Nie pomagaj się okraść.
Zobacz, jak chronić swoje pieniądze.

Czy dajesz obcej osobie klucze do swojego mieszkania? Pewnie nie. Ale dokładnie tak zachowujemy się w sieci. Nieświadomie stajemy się wspólnikami internetowych oszustów, ryzykując utratę pieniędzy.

 

Czas to zmienić! Dowiedz się, jak chronić swoje pieniądze przed cyberprzestępcami.

Sprawdź, czy skutecznie chronisz się
przed cyberoszustwami

Rozwiąż QUIZ

10 ZASAD
CYBERBEZPIECZEŃSTWA

Zapoznaj się z dziesięcioma zasadami cyberbezpieczeństwa i poczuj się bezpiecznie w sieci. Twoje bezpieczeństwo w sieci zaczyna się od małych decyzji każdego dnia.

1.

Chroń swoje dane osobowe

Ludzie pokazują zbyt wiele w Internecie, chwaląc się np. zdanym prawem jazdy lub nowym dowodem. Czy wiesz, że takie działania mogą mieć bardzo poważne konsekwencje? W ten sposób złodzieje bardzo szybko identyfikują swoją ofiarę, ponieważ mogą poznać numer PESEL, adres zamieszkania i inne dane, które następnie wykorzystują do działań przestępczych. Nie publikuj swoich danych w sieci i nie pomagaj cyberprzestępcom.

2.

Aktualizuj swój program antywirusowy

W każdej chwili możesz stać się ofiarą cyberataku. Zabezpiecz swoje urządzenia elektroniczne (komputer, tablet, smartfon) programem antywirusowym i regularnie go aktualizuj. Bądź o krok przed oszustami i nie daj się zaskoczyć.

3.

Zawsze ustawiaj silne hasła

Według najnowszych badań mniej niż połowa (48%) użytkowników Internetu stosuje silne hasła. Aby hasło było silne, musi być odpowiednio i długie i zawierać cyfry i znaki specjalne. Pomocne mogą okazać się gotowe generatory oraz tzw. menedżerowie haseł.

Nawet najsilniejsze hasło warto zmieniać co trzy miesiące. Tam, gdzie to możliwe – włącz m.in. opcję logowania dwuetapowego. Pamiętaj, że jest to pierwsza bariera, z jaką musi spotkać się cyberoszust, w trakcie próby włamania na Twoje konto. Spraw, by była twierdzą nie do zdobycia.

4.

Nie zapominaj o wylogowaniu się

Silne hasła mają sens tylko wtedy, gdy pamiętasz o wylogowaniu się! Ta czynność po zakończeniu pracy z danym systemem, aplikacją lub usługą powinna być Twoim naturalnym odruchem. Jeśli pozostajesz zalogowany/a dłużej niż potrzebujesz i zostawiasz przy tym sprzęt bez nadzoru, zapraszasz do nadużycia, włamania czy przejęcia konta.

5.

Zachowaj ostrożność używając bankowości elektronicznej

Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa, jakich wymaga od Ciebie bank, gdy korzystasz z bankowości elektronicznej.

Kupując w sklepach internetowych, sprawdzaj, czy mają one szyfrowane połączenie – oznaczone kłódką i odpowiednim certyfikatem. Płać tylko z własnego komputera lub telefonu. Nie wchodź też na stronę banku z linku w wyszukiwarce, lecz wpisuj adres ręcznie. Tak samo postępuj z numerem konta odbiorcy przelewu. Jeśli osoba podszywająca się pod „bank” pyta Cię o hasła, czy też inne poufne dane, np. kod PIN do karty płatniczej, nie odpowiadaj! Na pewno nie jest to bank, który nigdy nie pyta o Twoje poufne dane i hasła! Zachowuj ostrożność, nie spiesz się i nie rozpraszaj.

6.

Nigdy nie odwiedzaj podejrzanych stron

Zanim wejdziesz na nieznaną Ci stronę internetową, upewnij się, że jest ona bezpieczna. Możesz w tym celu użyć wbudowanych narzędzi bezpieczeństwa przeglądarek internetowych, jednak najlepiej zastosuj dodatkowo zewnętrzne narzędzie do sprawdzania witryn. Warto również zweryfikować czy strona posiada certyfikat https. Chodzi o twoje bezpieczeństwo, dlatego pamiętaj – podejrzane strony i linki to także źródło wirusów.

7.

Uważaj na wiadomości i linki nieznanego pochodzenia

Nigdy nie otwieraj wiadomości i dołączonych do nich załączników z nieznanych źródeł. Zawsze weryfikuj linki, które chcesz otworzyć i upewnij się, że wiesz, dokąd one zaprowadzą. Najedź myszką na dowolny link, żeby zweryfikować adres URL, z którym link jest naprawdę powiązany. Trzeba mieć świadomość, że najczęściej to właśnie w załącznikach mogą być ukryte złośliwe oprogramowania, wirusy i wiele innych.

8.

Zawsze twórz kopię zapasową

Tworzenie kopii zapasowej danych, czyli tzw. „backup”, to nic innego jak dodatkowe zabezpieczenie Twoich plików. Służy ono do odtworzenia oryginalnych danych w przypadku ich utraty bądź uszkodzenia.

9.

Uważaj na fake newsy

Cokolwiek czytasz – daj sobie czas na sprawdzenie źródła, autorów, datę publikacji, dokładną analizę tekstu i porównanie go z opiniami ekspertów. Cyberprzestępcy będą grać na Twoich emocjach oraz będą Tobą manipulować, produkując „fake newsy”, którym łatwo uwierzyć.

10.

Pamiętaj – nigdy nie jest za późno na edukację

Zwracaj m.in. uwagę na komunikaty, jakie otrzymujesz od swojego banku na temat bezpieczeństwa. Chwila, którą poświęcisz na ich przeczytanie, może uchronić Cię w przyszłości przed utratą danych i pieniędzy.

TWOJA CZUJNOŚĆ
TO NAJWAŻNIEJSZA BROŃ
W OCHRONIE PRZED CYBEROSZUSTAMI

Działaj ostrożnie i unikaj zagrożeń. Cyberprzestępcy próbują wykorzystać nasze codzienne nawyki do wykradania pieniędzy i naszych danych. Poznaj sytuacje, z którymi możesz spotkać się na co dzień np. podczas zakupów online, używania haseł w trakcie logowania czy rozmowy z osobami, które podają się za pracowników banku. Brak uważności sprawia, że możesz pomóc przestępcom się okraść.

Fałszywy kupujący

Jedną z najczęstszych metod, którą stosują oszuści działający w Internecie, jest podszywanie się pod kupujących. Po nawiązaniu kontaktu ze sprzedawcą, fałszywy kupujący wysyła link, który rzekomo prowadzi do firmy kurierskiej. Link wygląda wiarygodnie, ale kliknięcie może być pierwszym krokiem do kradzieży Twoich danych oraz pieniędzy. W ten sposób oszuści wyłudzają dane kart płatniczych lub dane logowania do konta bankowego.

Proste hasła

Używanie prostych, łatwych do odgadnięcia przez cyberprzestępców haseł (imię dziecka, psa, data urodzin) może prowadzić do utraty pieniędzy. Jeśli korzystasz z tych samych haseł na różnych kontach, tj. poczta e-mail, media społecznościowe i bankowość internetowa, to ryzykujesz, że złamanie jednego hasła otworzy oszustom drzwi do wszystkich Twoich danych. Często cyberoszuści stosują również wyrafinowaną formę manipulacji, by uzyskać informacje o haśle bezpośrednio od użytkownika.

Fałszywy pracownik banku

Coraz częściej oszuści podszywają się pod pracowników banków, wykorzystując w ten sposób zaufanie, jakim klienci darzą instytucje finansowe. Cyberprzestępcy dzwonią do klientów i proszą ich o wykonanie różnych czynności na koncie bankowym. Może to być zainstalowanie aplikacji, podanie kodu SMS lub inne działania, które pozornie mają na celu „zabezpieczenie konta”. W rzeczywistości oszuści przejmą kontrolę nad Twoimi finansami, jak tylko wykonasz ich polecenia.

SPRAWDŹ, JAK DZIAŁAJĄ
CYBERPRZESTĘPCY

Cyberprzestępcy wciąż rozwijają swoje techniki i metody manipulacji, które służą im do wyłudzania danych i pieniędzy. Poznaj najpopularniejsze sposoby, którymi posługują się oszuści. Zachowaj ostrożność i zawsze weryfikuj podejrzane sytuacje, żeby uniknąć niebezpieczeństwa.

Włamanie na konto
komunikatora i prośba
o przelew na telefon

Oszuści przejmują konto w komunikatorze i podszywają się pod znajomego, prosząc o kod do przelewu na telefon do rzekomej pilnej płatności. W ten sposób błyskawicznie wyłudzają pieniądze z konta.

Fałszywe strony bankowe

Cyberprzestępcy tworzą kopie stron bankowych, które wyglądają niemal identycznie jak oryginał. Wprowadzenie danych logowania na takiej stronie skutkuje przejęciem konta bankowego.

Phishing przez e-mail i SMS

Ofiara otrzymuje wiadomość e-mail lub SMS z linkiem do „pilnej” akcji, np. aktualizacji danych, czy pilnej płatności. Kliknięcie linka przekierowuje nas na fałszywą stronę, która wyłudza dane logowania lub kody autoryzacyjne.

Fałszywy kurier

Oszust wysyła wiadomość z informacją o niedopłacie za przesyłkę, zachęcając do uregulowania kwoty przez fałszywy link płatniczy.

Oszustwa inwestycyjne

Cyberprzestępcy reklamami w Internecie zachęcają do podejmowania ryzykownych, rzekomo lukratywnych inwestycji. Nie weryfikując podmiotu, któremu zostają powierzone oszczędności, dochodzi do utraty zainwestowanego kapitału.

Fałszywe autoryzacje

Klienci banków nie zapoznają się dokładnie z treścią komunikatów autoryzacyjnych i powiadomień jakie wysyła bank. Postępują zgodnie z instrukcją, pomimo, że nie rozumieją treści (uznają, że bank się myli). W efekcie potwierdzają transakcje, których nie inicjowali.

Podejrzane oprogramowanie

Ofiara cyberprzestępców na prośbę nieznanych osób instaluje na swoich urządzeniach dodatkowe oprogramowanie, którego działania nie zna. W efekcie przestępcy zyskują zdalny dostęp do urządzeń i mogą zlecić transakcje, przejąć kod SMS do autoryzacji czy zawnioskować o dodatkowe produkty bankowe (np. kredyt).

Oszustwa na legendę

Oszuści podszywają się pod amerykańskiego żołnierza, misjonarza, osobę o niecodziennej historii i pochodzeniu, budując iluzoryczną relację, aby w wyrafinowany sposób wyłudzić pieniądze (zazwyczaj od osoby starszej i samotnej).

Przydatne linki:

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o bezpiecznym poruszaniu się w sieci lub podejrzewasz, że jesteś ofiarą cyberataku, pomoc znajdziesz tutaj:

Kampania społeczna przygotowana przez ZBP we współpracy z bankami. Szczegółowe informacje dotyczące procedur związanych z cyberbezpieczeństwem dostępne są na stronach internetowych banków.

Cookies

Serwis BANKIWPOLSCE.pl administrowany przez Związek Banków Polskich w Warszawie stosuje dla prawidłowego działania pliki cookies. Politykę prywatności, cel i sposób stosowania plików cookies znaleźć można tutaj.