
Banki uwzględniają ryzyka pozafinansowe w procesie inwestycyjnym i kredytowym
Cyfrowy entuzjazm Polaków spotyka się z obawami, gdyż zdają sobie oni sprawę z zagrożeń. Badanie, przeprowadzone przez Warszawski Instytut Bankowości pod hasłem WIB „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” wykazało, iż niemal co drugi respondent postrzega cyberbezpieczeństwo jako obszar, w którym nasi rodacy wykazują największe braki w wiedzy – wskazuje Zofia Ponulak. Wyrabianie prawidłowych cyberodruchów wspiera uruchomiona niedawno przez ZBP kampania edukacyjna „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”.
Nie pomagaj się okraść
Wraz z początkiem października wystartowała kampania społeczna sektora bankowego na temat cyberbezpieczeństwa „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”. Kampania została przygotowana przez Związek Banków Polskich we współpracy z bankami i potrwa do końca roku. Jej termin został wybrany ze względu na zbliżający się gorący okres zakupów w sieci – Black Friday, Black Week, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia. Czas wzmożonych zakupów, to jednocześnie czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców, a więcej okazji i „superpromocji” dla konsumentów oznacza też okazje dla oszustów.
Polacy doceniają bankowość mobilną za szybkość i wygodę. Płatności przez aplikację zdobywają coraz więcej zwolenników, co potwierdzają dane z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2024” zrealizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich. Aż 57% badanych używa smartfonu do bankowości, a 30% komputera, korzystając z bankowości internetowej. Związek Banków Polskich wskazuje, że na koniec II kw. 2024 r. było 22,7 mln aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych i ta liczba stale rośnie. Rosnące zainteresowanie płatnościami mobilnymi pokazuje jednocześnie, jak ważna jest edukacja w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Z drugiej strony, cyfrowy entuzjazm Polaków spotyka się z obawami, gdyż zdają sobie oni sprawę z zagrożeń. Jak wynika z badania WIB „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”, cyberbezpieczeństwo jest wskazywane przez Polaków jako obszar, w którym mają największe braki w wiedzy (47%).
W badaniu „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa” respondenci wskazywali przede wszystkim na obawy przed wyłudzeniami danych osobowych, a w konsekwencji kradzieży pieniędzy (phishing), a także przywłaszczania tożsamości. Wśród najgroźniejszych oszustw w sieci Polacy wskazywali: wyłudzanie danych osobowych (60%), wyłudzenie pieniędzy (52%) oraz kradzież tożsamości (51%). Co trzecia osoba uważa też za istotne zagrożenie cyberprzemoc – na naruszanie cudzej godności osobistej i mowę nienawiści wskazuje 30% respondentów.
Jednym z kluczowych przesłań kampanii „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze” jest wyrabianie prawidłowych cyberodruchów, czyli zachowań, które pomagają ustrzec się przed atakami w sieci. Banki cały czas inwestują i rozwijają infrastrukturę informatyczną, usprawniając zabezpieczenia transakcji, dostęp do kont. Również klienci powinni wyrabiać w sobie bezpieczne odruchy, takie jak używanie skomplikowanych i niepowtarzających się haseł do aplikacji, uważne czytanie SMS-ów (by wychwycić te na przykład od pseudo kurierów lub dostawców mediów) czy niepodawanie wrażliwych danych przez telefon – bank nigdy o takie dane nie prosi.
10 ZASAD CYBERBEZPIECZEŃSTWA
Zapoznaj się z dziesięcioma zasadami cyberbezpieczeństwa i poczuj się bezpiecznie w sieci. Twoje bezpieczeństwo w sieci zaczyna się od małych decyzji każdego dnia.
Ludzie pokazują zbyt wiele w internecie, chwaląc się np. zdanym prawem jazdy lub nowym dowodem. Czy wiesz, że takie działania mogą mieć bardzo poważne konsekwencje? W ten sposób złodzieje bardzo szybko identyfikują swoją ofiarę, ponieważ mogą poznać numer PESEL, adres zamieszkania i inne dane, które następnie wykorzystują do działań przestępczych. Nie publikuj swoich danych w sieci i nie pomagaj cyberprzestępcom.
W każdej chwili możesz stać się ofiarą cyberataku. Zabezpiecz swoje urządzenia elektroniczne (komputer, tablet, smartfon) programem antywirusowym i regularnie go aktualizuj. Bądź o krok przed oszustami i nie daj się zaskoczyć.
Według najnowszych badań mniej niż połowa (48%) użytkowników internetu stosuje silne hasła. Aby hasło było silne, musi być odpowiednio i długie i zawierać cyfry i znaki specjalne. Pomocne mogą okazać się gotowe generatory oraz tzw. menedżerowie haseł.
Nawet najsilniejsze hasło warto zmieniać co trzy miesiące. Tam, gdzie to możliwe – włącz m.in. opcję logowania dwuetapowego. Pamiętaj, że jest to pierwsza bariera, z jaką musi spotkać się cyberoszust, w trakcie próby włamania na Twoje konto. Spraw, by była twierdzą nie do zdobycia.
Silne hasła mają sens tylko wtedy, gdy pamiętasz o wylogowaniu się! Ta czynność po zakończeniu pracy z danym systemem, aplikacją lub usługą powinna być Twoim naturalnym odruchem. Jeśli pozostajesz zalogowany/a dłużej niż potrzebujesz i zostawiasz przy tym sprzęt bez nadzoru, zapraszasz do nadużycia, włamania czy przejęcia konta.
Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa, jakich wymaga od Ciebie bank, gdy korzystasz z bankowości elektronicznej.
Kupując w sklepach internetowych, sprawdzaj, czy mają one szyfrowane połączenie – oznaczone kłódką i odpowiednim certyfikatem. Płać tylko z własnego komputera lub telefonu. Nie wchodź też na stronę banku z linku w wyszukiwarce, lecz wpisuj adres ręcznie. Tak samo postępuj z numerem konta odbiorcy przelewu. Jeśli osoba podszywająca się pod bank pyta Cię o hasła, czy też inne poufne dane, np. kod PIN do karty płatniczej, nie odpowiadaj! Na pewno nie jest to bank, który nigdy nie pyta o Twoje poufne dane i hasła! Zachowuj ostrożność, nie spiesz się i nie rozpraszaj.
Zanim wejdziesz na nieznaną Ci stronę internetową, upewnij się, że jest ona bezpieczna. Możesz w tym celu użyć wbudowanych narzędzi bezpieczeństwa przeglądarek internetowych, jednak najlepiej zastosuj dodatkowo zewnętrzne narzędzie do sprawdzania witryn. Warto również zweryfikować, czy strona posiada certyfikat https. Chodzi o twoje bezpieczeństwo, dlatego pamiętaj – podejrzane strony i linki to także źródło wirusów.
Nigdy nie otwieraj wiadomości i dołączonych do nich załączników z nieznanych źródeł. Zawsze weryfikuj linki, które chcesz otworzyć i upewnij się, że wiesz, dokąd one zaprowadzą. Najedź myszką na dowolny link, żeby zweryfikować adres URL, z którym link jest naprawdę powiązany. Trzeba mieć świadomość, że najczęściej to właśnie w załącznikach mogą być ukryte złośliwe oprogramowania, wirusy i wiele innych.
Tworzenie kopii zapasowej danych, czyli tzw. backup, to nic innego jak dodatkowe zabezpieczenie Twoich plików. Służy ono do odtworzenia oryginalnych danych w przypadku ich utraty bądź uszkodzenia.
Cokolwiek czytasz – daj sobie czas na sprawdzenie źródła, autorów, datę publikacji, dokładną analizę tekstu i porównanie go z opiniami ekspertów. Cyberprzestępcy będą grać na Twoich emocjach oraz będą Tobą manipulować, produkując fake newsy, którym łatwo uwierzyć.
Zwracaj m.in. uwagę na komunikaty, jakie otrzymujesz od swojego banku na temat bezpieczeństwa. Chwila, którą poświęcisz na ich przeczytanie, może uchronić Cię w przyszłości przed utratą danych i pieniędzy.
Kampania odbywa się w mediach społecznościowych, portalach internetowych i w telewizjach ogólnopolskich, również z udziałem znanych osobowości medialnych.
Więcej przydatnych informacji na temat najczęstszych oszustw, których dopuszczają się cyberprzestępcy i sposobów, jak się przed nimi bronić, znajduje się na bankiwpolsce.pl