- Cyberbezpieczeństwo
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej?
Bankowość elektroniczna zrewolucjonizowała dotychczasowy styl życia Polaków, przyczyniając się do powstania licznych systemów i metod płatności. Dziś bez wychodzenia z domu można przekazać pieniądze drugiej osobie, zapłacić za zakupy online czy nawet złożyć wniosek o kredyt lub pożyczkę. Trzeba jednak pamiętać, że bankowość online to nie tylko możliwości, ale także zagrożenia. Jak korzystać z niej bezpiecznie?
Zaufane połączenie i zabezpieczenie strony
Chcąc zalogować się do banku, w pierwszej kolejności należy sprawdzić połączenie z siecią. Powinno być szyfrowane – najlepiej korzystać z sieci domowej, upewniając się, że nikt się do niej nie włamał. Nie należy natomiast logować się w miejscach publicznych, korzystając ze wspólnego Wi-Fi. W tego typu lokalizacjach znajdują się również kamery, które mogą uchwycić login i hasło. Strona internetowa banku zawsze rozpoczyna się od „https://” i posiada ikonę kłódki. Te, które nie mają tego typu zabezpieczeń, zapewne są stronami fałszywymi lub takimi, które mogą naruszyć zasady cyberbezpieczeństwa.
Ochrona haseł dostępu
Hasło do bankowości elektronicznej nie może być łatwe do rozszyfrowania. Najczęściej banki wymagają, aby posiadało ono jedną wielką literę, co najmniej jedną cyfrę i jeden znak specjalny. Im większy stopień skomplikowania, tym lepiej. Z drugiej strony, w hasłach nie podajemy swojego imienia, ulicy, przy której mieszkamy bądź daty urodzenia dziecka. Tak samo ważna, jak stopień skomplikowania, jest ochrona haseł. Nie należy zapisywać ich na kartce, która zostanie umieszczona obok komputera czy na tablicy korkowej. Nie podajemy ich nikomu ani telefonicznie, ani mailowo. Hasło nie jest potrzebne do dokonania płatności online, nie pytają o niego też pracownicy banku, pod których często podszywają się złodzieje.
Ochrona przed programami szpiegującymi
Przesyłanie linków do programów szpiegujących to kolejna popularna wśród przestępców praktyka. Zadaniem tych programów jest wychwycenie haseł dostępu do bankowości, dlatego po kliknięciu w nietypowy, budzący podejrzenie link, nie należy się do niej logować. Warto natomiast powierzyć komputer (lub telefon) informatykowi, który sprawdzi, czy sprzęt jest bezpieczny. Po ewentualnym usunięciu wirusów i programów szpiegujących należy zmienić hasła dostępu. Co istotne, nie mogą być one podobne do tych, które były używane poprzednio.
Regularne sprawdzanie stanu konta i realizowanych operacji
Dobrą praktyką jest logowanie do bankowości internetowej przynajmniej raz na 2-3 dni. Warto sprawdzić aktualny stan konta, a także ostatnio realizowane operacje. Coraz popularniejszą praktyką jest bowiem nie kradzież dużych sum, a drobnych, których przy większych kwotach na rachunku łatwo nie zauważyć. Ponadto warto sprawdzić datę i godzinę ostatniego logowania i porównać ją z czasem, gdy po raz ostatni korzystaliśmy z bankowości online.
Wylogowanie po każdej sesji
Każda sesja, jaką rozpoczynamy, wymaga z naszej strony wylogowania. Jeśli tego nie zrobimy, konto może zostać przechwycone zwłaszcza, gdy logujemy się z urządzeń wspólnych, na przykład w pracy czy w bibliotece. Co prawda sesje bankowe są krótkie i po kilku minutach braku aktywności bank sam nas wyloguje, jednak dla własnego bezpieczeństwa warto pamiętać o tym, aby kliknąć „wyloguj”. Dobrą praktyką jest też szybkie załatwienie sprawy w banku przez przechodzenia na inne karty.
Zwiększona czujność na podejrzane maile/telefony
Internetowi przestępcy coraz częściej podszywają się pod pracowników banku. Kontaktują się z klientem mailowo lub telefonicznie zawiadamiając o jakiejś bardzo ważnej operacji, którą można zrealizować wyłącznie przez zalogowanie do bankowości internetowej. W międzyczasie wysyłają link, który przekierowuje na fałszywą stronę banku. Niestety, jest ona łudząco podobna do prawdziwej, dlatego tracimy czujność. Tego typu telefony/maile często kierowane są do osób, które złożyły wniosek o kredyt bądź innego typu produkt bankowy. Oszuści często informują też o wygaśnięciu hasła, które należy natychmiast zaktualizować. Takie i podobne próby wyłudzenia dostępu powinny być zgłoszone na policję.
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości online na telefonie?
Pobierając na telefon aplikację banku, należy ustawić kod zabezpieczający. Dzięki niemu odblokowanie ekranu przez osoby trzecie nie będzie możliwe. Płatności „telefonem” powinno się dokonywać wyłącznie w sprawdzonych miejscach, zawsze zwracając uwagę na kwoty. Pozostałe zasady bezpieczeństwa są takie same, jak w przypadku użytkowania komputera. W tym przypadku trzeba jednak uważać nie tylko na podejrzane maile i telefony, ale także wiadomości SMS.