Blog

Polacy coraz bardziej świadomi finansowo – wsparcie banków w edukacji

 

Już trzy czwarte Polaków traktuje banki jako główne źródło wiedzy o cyberbezpieczeństwie. A to tylko jeden z obszarów, w których instytucje finansowe mocno stawiają na edukację klientów. 

Blogi, portale internetowe, media i banki – to główne źródła wiedzy ekonomicznej wśród Polaków. Tylko jedna na cztery osoby pozytywnie ocenia jej poziom. W większości respondenci deklarują, że jest on „bardzo i raczej mały” (37 proc.) albo „co najwyżej przeciętny” (34 proc.). 

Te wyniki pochodzące z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” (Warszawski Instytut Bankowości i Fundacji GPW) potwierdzają, że szkoły w niewystarczającym stopniu zapewniają edukację ekonomiczną. Banki mają tego świadomość i wypełniają tę lukę. 

Cel banków? Bardziej świadome decyzje finansowe wśród klientów 

Badanie pokazało, że Polacy coraz częściej dostrzegają braki w swojej wiedzy finansowej, ale – co ważniejsze – chcą ją uzupełniać. Aż 38 proc. wskazuje na konieczność pogłębienia wiedzy z cyberbezpieczeństwa, a 20 proc. – inwestowania. 

Banki wychodzą do nich z bogatą ofertą programów edukacyjnych. A to dlatego, że tylko wiedza pozwala podejmować bardziej świadome i racjonalne decyzje finansowe. 

Edukacja to również jeden z najskuteczniejszych sposobów walki z nadużyciami i wyłudzeniami – klienta, który wie chociażby tyle, że nie ma wysokich zysków bez ryzyka, trudniej zmanipulować i namówić na pseudoinwestycje. 

Instytucje finansowe pamiętają również o edukacji finansowej dzieci i młodzieży – to pokolenie, które już za kilka lub kilkanaście lat wkroczy na rynek bankowy jako pełnoprawni klienci. Powinni być wyposażeni przynajmniej w podstawową wiedzę o produktach finansowych. 

Oto kwestie, w których banki edukują klientów 

Finanse osobiste 

Instytucje finansowe pomagają Polakom zarządzać budżetami domowymi. Wystarczy wejść do aplikacji mobilnej banku, by znaleźć dokładne kategorie wydatków, a także rekomendacje, które ich dotyczą. 

W ten sposób banki tłumaczą, jak lepiej gospodarować własnymi środkami, by oszczędzać, a także – by nie wpaść w pętlę zadłużenia. 

Pomocne w tym zakresie są również inne kanały komunikacji banków z klientami. Warto zaglądać na bankowe blogi czy media społecznościowe, by poszerzać swoją wiedzę na temat zarządzania własnym portfelem. 

Ale to nie wszystko… 

Finanse dzieci  

W tym kontekście nie sposób pominąć bankowych akcji edukacyjnych dla najmłodszych. Wśród propozycji można znaleźć np. gry online, które wspierają dzieci w rozumieniu świata finansów. 

Ważnym elementem edukacji dzieci są m.in. aplikacje bankowe – są one dostosowywane do ich potrzeb, by te w prosty sposób zrozumiały podstawowe zagadnienia dotyczące finansów osobistych. 

Cyberbezpieczeństwo  

Banki są dla Polaków głównym źródłem informacji na temat cyberbezpieczeństwa – donosi Raport Antyfraudowy BIK 2025. To nie przypadek. Edukacja klientów, jak chronić swoje pieniądze, to jeden z priorytetów sektora bankowego. Dzięki temu otrzymują oni m.in. ostrzeżenia na temat nowych metod stosowanych przez oszustów, a także wskazówki, jak się przed nimi zabezpieczyć. 

Edukacja inwestycyjna i emerytalna 

To również niezwykle ważny obszar, na który banki kładą nacisk, by poszerzyć świadomość finansową Polaków.  

Chcą pokazać im, że już teraz powinni dodatkowo oszczędzać na emeryturę, by uniknąć ubóstwa na starość. Jednym z podstawowych pojęć, które trzeba sobie przyswoić jest „stopa zastąpienia” – bez samodzielnych inwestycji w jesień życia może bowiem okazać się, że emerytura z obowiązkowych składek nie przekroczy nawet 20 proc. ostatniego wynagrodzenia (prognoza ZUS na 2060 r.). 

Świadomość kredytowa 

W badaniu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” aż dwie trzecie ankietowanych prawidłowo odpowiedziało, że kredytu konsolidacyjnego nie można otrzymać mając negatywną historię kredytową. 

Tak dobry wynik to również efekt pracy banków, które wyjaśniają klientom zasady zaciągania zobowiązań i tego, że każdy kredyt bądź pożyczkę należy spłacić wraz z należnymi odsetkami. 

 

Poziom wiedzy finansowej Polaków na tle Europy.

Holandia, Finlandia, Dania – to kraje, które wiodą prym w Europie, biorąc pod uwagę wiedzę ekonomiczną swoich obywateli – wynika z danych Komisji Europejskiej. Polska znalazła się na 6. miejscu od końca, wyprzedzając tylko Hiszpanię, Grecję, Cypr, Portugalię, Rumunię. 

Ranking powstał na postawie badania, w którym respondenci odpowiadali na pytania dotyczące m.in. inflacji, powiązania zysków i ryzyka inwestycyjnego, stóp procentowych i odsetek. 

Źródło: Monitoring the level of financial literacy in the EUhttps://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2953 

Podsumowanie

Polacy coraz częściej czerpią wiedzę finansową z banków, które stają się liderami edukacji ekonomicznej i cyberbezpieczeństwa. Dzięki blogom, aplikacjom i kampaniom edukacyjnym uczą zarządzania budżetem, inwestowania, świadomego korzystania z kredytów i ochrony pieniędzy w sieci.

Banki w Polsce odgrywają dziś znacznie szerszą rolę niż tylko instytucje finansowe. Stały się ważnym źródłem wiedzy ekonomicznej – zarówno dla dorosłych, jak i dla najmłodszych. Ich działania edukacyjne pomagają klientom lepiej rozumieć świat pieniędzy, podejmować bardziej świadome decyzje i bezpieczniej korzystać z nowoczesnych usług finansowych. Choć wciąż mamy sporo do nadrobienia wobec krajów Europy Północnej, rosnące zaangażowanie sektora bankowego w edukację finansową to krok w stronę bardziej odpowiedzialnego społeczeństwa.

Przeczytaj również